Przerywany post to sposób odżywiania się, w którym przechodzisz między okresami jedzenia i postu. Istnieje wiele różnych rodzajów przerywanego postu. Na przykład metody 16/8; 18/6; 20/4; lub OMAD (one meal a day), czyli jeden posiłek na dobę. Liczne badania pokazują, że może mieć potężne korzyści dla twojego ciała i mózgu.

 

Oto 10  korzyści zdrowotnych wynikających z przerywanego postu.

 

  1. Okresowy post zmienia funkcję komórek, genów i hormonów

Kiedy nie jesz przez jakiś czas, w Twoim ciele dzieje się kilka rzeczy. Na przykład, organizm inicjuje ważne procesy naprawy komórek i zmienia poziomy hormonów, aby ułatwić dostęp do zgromadzonej tkanki tłuszczowej. Oto kilka zmian, które zachodzą w twoim ciele podczas postu:

Poziom insuliny we krwi znacznie spada, co ułatwia spalanie tłuszczu.
Poziom hormonu wzrostu we krwi może wzrosnąć nawet 5-krotnie. Wyższe poziomy tego hormonu ułatwiają spalanie tłuszczu i przyrost masy mięśniowej. Mają też wiele innych zalet. Ciało indukuje ważne procesy naprawy komórek, w tym usuwanie odpadów.
Ekspresja genów: zachodzą korzystne zmiany w kilku genach i cząsteczkach związane z długowiecznością i ochroną przed chorobami.

Najważniejsze wnioski:

  • Kiedy pościsz, poziom insuliny spada, a ludzkiego hormonu wzrostu, rośnie.
  • Twoje komórki również inicjują ważne procesy swojej naprawy  i zmieniają ekspresję genów.

 

  1. Okresowy post może pomóc w utracie wagi i tłuszczu z brzucha

Wielu z tych, którzy próbują przerywanego postu, robi to, aby schudnąć. Ogólnie rzecz biorąc, przerywany post sprawi, że będziesz jeść mniej posiłków. Ponadto przerywany post wzmacnia działanie hormonów, ułatwiając utratę wagi. Niższy poziom insuliny, a wyższy poziom hormonu wzrostu i zwiększone ilości norepinefryny (noradrenaliny),  zwiększa rozpad tkanki tłuszczowej i ułatwia jej wykorzystanie jako źródła energii. Z tego powodu krótkotrwały post faktycznie zwiększa tempo metabolizmu o 3,6-14%, pomagając spalić jeszcze więcej kalorii. Innymi słowy, metoda ta działa po obu stronach dobowego bilansu kalorycznego. Zwiększa tempo metabolizmu (zwiększa wydalanie kalorii) i zmniejsza ilość spożywanego jedzenia (zmniejsza ilość kalorii).

Według przeglądu literatury naukowej z 2014 r. Przerywany post może powodować utratę masy ciała o 3-8% w ciągu 3-24 tygodni. To znaczący wynik.  Ludzie stracili również 4-7% obwodu talii, co wskazuje, że stracili dużo tłuszczu z brzucha, najbardziej szkodliwego tłuszczu w jamie brzusznej, który powoduje choroby. Jedno z badań wykazało również, że przerywany post powodował znacznie mniejszą utratę mięśni niż ciągłe ograniczenie kalorii.

Biorąc wszystko pod uwagę, przerywany post może być niezwykle skutecznym narzędziem odchudzania. Więcej szczegółów tutaj: Jak przerywany post może pomóc schudnąć.

Najważniejszy wniosek:

  • Okresowy post pomaga jeść mniej kalorii, jednocześnie nieznacznie zwiększając metabolizm. Jest to bardzo skuteczne narzędzie do utraty wagi i tłuszczu z brzucha.

 

  1. Okresowy post może zmniejszyć oporność na insulinę, zmniejszając ryzyko cukrzycy typu 2

Cukrzyca typu 2 stała się niezwykle powszechna w ostatnich dziesięcioleciach. Jej główną cechą jest wysoki poziom cukru we krwi w kontekście insulinooporności. Wszystko, co zmniejsza insulinooporność, powinno pomóc obniżyć poziom cukru we krwi i chronić przed cukrzycą typu 2. Co ciekawe, wykazano, że post przerywany w zakresie insulinooporności, prowadzi do imponującego obniżenia poziomu cukru we krwi.
W badaniach na ludziach dotyczących przerywanego postu, poziom cukru we krwi na czczo został obniżony o 3-6%, podczas gdy insulina na czczo została zmniejszona o 20-31%.
Jedno z badań na szczurach z cukrzycą, wykazało również, że przerywany post chroni przed uszkodzeniem nerek, jednym z najpoważniejszych powikłań cukrzycy. Oznacza to, że przerywany post może być wysoce ochronny dla osób zagrożonych cukrzycą typu 2.

Najważniejsze wnioski:

  • Okresowy post może zmniejszyć insulinooporność i obniżyć poziom cukru we krwi.

 

  1. Okresowy post może zmniejszyć stres oksydacyjny i stan zapalny w organizmie

Stres oksydacyjny jest jednym z kroków w kierunku starzenia się organizmu i jego wielu chorób przewlekłych. Generuje niestabilne cząsteczki zwane wolnymi rodnikami, które reagują z innymi ważnymi cząsteczkami (takimi jak białko i DNA) i uszkadzają je.

Kilka badań pokazuje, że przerywany post może zwiększyć odporność organizmu na stres oksydacyjny. Ponadto badania pokazują, że przerywany post może pomóc w walce ze stanami zapalnymi, kolejnym kluczowym czynnikiem powodującym wszelkiego rodzaju powszechne choroby.

Najważniejsze wnioski:

  • Badania pokazują, że przerywany post może zmniejszyć uszkodzenia oksydacyjne i stany zapalne w organizmie.
  • Powinno to zatem przynosić znaczne korzyści w odniesieniu do starzenia się i rozwoju wielu chorób.

 

  1. Okresowy post może być korzystny dla zdrowia serca

Choroby serca są obecnie największym zabójcą na świecie. Wiadomo, że różne markery zdrowia (tak zwane „czynniki ryzyka”) są związane ze zwiększonym lub zmniejszonym ryzykiem chorób serca. Wykazano, że post przerywany poprawia wiele różnych czynników ryzyka, w tym ciśnienie krwi, cholesterol całkowity i LDL, trójglicerydy we krwi, markery stanu zapalnego i poziom cukru we krwi.

Najważniejsze wnioski:

  • Badania pokazują, że przerywany post może poprawić wiele czynników ryzyka chorób serca, takich jak ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, trójglicerydy i markery stanu zapalnego.

 

  1. Okresowy post indukuje różne procesy naprawy komórek

Kiedy pościmy, komórki w organizmie inicjują komórkowy proces „usuwania odpadów” zwany autofagią. Odkrycie  mechanizmów procesu autofagii zostało nagrodzone nagrodą Nobla dla Yoshinori Ohsumi z Tokio Institute of Technology.
Proces autofagii to rozpad komórek i metabolizowanie zepsutych i dysfunkcyjnych białek, które mają tendencję do gromadzenia się.
Zwiększona autofagia może zapewnić ochronę przed kilkoma chorobami, w tym rakiem i chorobą Alzheimera.

Najważniejszy wniosek:

  • Post uruchamia szlak metaboliczny zwany autofagią, który usuwa odpady z komórek.

 

  1. Okresowy post może pomóc w zapobieganiu rakowi

Rak to straszna choroba, charakteryzująca się niekontrolowanym wzrostem komórek. Wykazano, że post ma kilka korzystnych skutków dla metabolizmu, co może prowadzić do zmniejszenia ryzyka raka. Chociaż potrzebne są badania na ludziach, obiecujące dowody z badań na zwierzętach wskazują, że przerywany post może pomóc w zapobieganiu rakowi. Istnieją również pewne dowody dotyczące ludzkich pacjentów z rakiem, pokazujące, że post zmniejszył różne skutki uboczne chemioterapii.

Najważniejsze wnioski:

  • W badaniach na zwierzętach wykazano, że post przerywany pomaga zapobiegać rakowi.
  • Pewne badanie dotyczące ludzi wykazało, że może on zmniejszyć skutki uboczne chemioterapii.

 

  1. Okresowy post jest dobry dla mózgu

To, co jest dobre dla ciała, często jest również dobre dla mózgu. Okresowy post poprawia różne funkcje metaboliczne, o których wiadomo, że są ważne dla jego zdrowia. Obejmuje to zmniejszony stres oksydacyjny, zmniejszone stany zapalne oraz obniżenie poziomu cukru we krwi i insulinooporności.
Kilka badań na szczurach wykazało, że przerywany post może zwiększać wzrost nowych komórek nerwowych, co powinno przynosić korzyści dla funkcji mózgu. Zwiększa również poziom hormonu mózgowego zwanego mózgowym czynnikiem neurotroficznym (BDNF) , którego niedobór jest powiązany z depresją i różnymi innymi problemami z mózgiem. Badania na zwierzętach wykazały również, że przerywany post chroni przed uszkodzeniem mózgu spowodowanym udarem.

Najważniejsze wnioski:

  • Okresowy post może przynosić ważne korzyści dla zdrowia mózgu.
  • Może zwiększać wzrost nowych neuronów i chronić mózg przed uszkodzeniami.

 

  1. Okresowy post może pomóc w zapobieganiu chorobie Alzheimera

Choroba Alzheimera to najczęstsza choroba neurodegeneracyjna na świecie. Jak dotąd nie ma lekarstwa na nią, więc zapobieganie jej pojawieniu się w pierwszej kolejności, ma kluczowe znaczenie. Badanie na szczurach pokazuje, że przerywany post może opóźnić wystąpienie choroby Alzheimera lub zmniejszyć jej nasilenie. W wielu przypadkach zmiana dotycząca stylu życia, która obejmowała codzienne krótkotrwałe posty, była w stanie znacząco złagodzić objawy choroby Alzheimera u 9 na 10 pacjentów. Badania na zwierzętach sugerują również, że post może chronić przed innymi chorobami neurodegeneracyjnymi, w tym chorobą Parkinsona i Huntingtona. Potrzebne są jednak dalsze badania na ludziach.

Najważniejsze wnioski:

  • Badania na zwierzętach sugerują, że przerywany post może chronić przed chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak choroba Alzheimera.

 

  1. Okresowy post może wydłużyć życie.

Jedna z najbardziej ekscytujących zalet postu przerywanego, to jego zdolność do wydłużania życia.
Badania na szczurach wykazały, że przerywany post przedłuża życie w podobny sposób, jak ciągłe ograniczanie kalorii, jednocześnie unikając wad tego procesu takich jak efekt jo-jo, czy katabolizm mięśni. W niektórych z tych badań efekty były dość dramatyczne. W jednym z nich szczury, które pościły co drugi dzień, żyły o 83% dłużej niż szczury, które nie pościły.
Chociaż jest to jeszcze dalekie od udowodnienia tego u ludzi, przerywany post staje się bardzo popularny wśród  chcących przeciwdziałać starzeniu się.

Biorąc pod uwagę  korzyści dla metabolizmu i wszelkiego rodzaju wskaźników zdrowotnych, sensownym wydaje się wniosek, że przerywany post może pomóc Ci żyć dłużej i zdrowiej.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

[]