Stwierdzono, że spożycie tych orzechów poprawia nasze zdrowie na wiele sposobów, w tym:

  • pomoc w utracie wagi
  • poprawa zdrowia skóry
  • ochrona przed chorobami serca i rakiem
  • poprawa ciśnienia krwi
  • obniżenie we krwi poziomu cholesterolu, glukozy, hemoglobiny glikowanej (HbA1C)
  • zmniejszenie  ryzyka wczesnej śmiertelności

Mając to na uwadze, gdyby  Macadamia zostały uszeregowane w odniesieniu do innych orzechów na podstawie ich ogólnej zdrowotności,  znalazłyby się na szczycie tej listy. Są potęgami żywieniowymi, które wyróżniają się na tle innych, ze względu na wysoką zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, tiaminy i manganu.

 

Pochodzenie orzechów Macadamia

Nazwa Macadamia została użyta na cześć szkocko-australijskiego chemika Johna Macadama –  wiele lat po tym, jak orzechy te zostały odkryte przez botaników Ferdinanda von Muellera i Waltera Hilla na terenie Australii w 1857 roku.
Następnie zostały przewiezione na Hawaje, gdzie pod koniec XIX wieku zostały zasadzone na Big Island, co wywołało boom w produkcji orzechów Macadamia. Hawaje ostatecznie stały się jednym z czołowych producentów tych orzechów. Jednak w ostatnich latach co najmniej kilkanaście krajów na całym świecie zaczęło uprawiać te orzechy, przy czym większość rynku Macadamia należy do RPA i Australii. Na szczęście dla nas, miłośników  tych orzechów, Macadamia  są bardziej dostępne niż kiedykolwiek wcześniej.

 

10 popartych naukowo zalet orzechów Macadamia:

 

 

  1. Zapobiegają różnym chorobom przewlekłym

Zdrowe tłuszcze, mikroelementy, błonnik i przeciwutleniacze zawarte w orzechach Macadamia sprawiają, że są one cennym narzędziem do zwalczania chorób. Wiele metaanaliz dotyczących spożycia tych orzechów dostarcza nam jasnych dowodów na to, że tak jest:

  • metaanaliza z 2015 roku opublikowana w The American Journal of Clinical Nutrition wykazała, że ​​spożycie orzechów ma istotny pozytywny związek z niższym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych i śmiertelnością związaną z rakiem.
  • raport z 2010 roku opublikowany w „Nutrients” zawiera przegląd 150 badań naukowych, z których wynika, że ​​spożywanie orzechów przynosi wiele korzyści zdrowotnych, w tym zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i raka.
  1. Poprawiają funkcje mózgu

Orzechy Macadamia zawierają więcej zdrowych jednonienasyconych kwasów tłuszczowych niż jakikolwiek inny orzech. Dwa z tych jednonienasyconych tłuszczów są znane ze swoich właściwości pobudzających mózg: kwas oleinowy i kwas palmitooleinowy.

  • kwas oleinowy jest jednym z tłuszczów odpowiedzialnych za właściwości zdrowotne oliwy z oliwek. Jeśli chodzi o zdrowie mózgu, ten kwas tłuszczowy pomaga nam, obniżając ciśnienie krwi i zmniejszając ryzyko udaru.
  • kwas palmitooleinowy  – w który bogate są te orzechy –  jak wykazano, jest głównym składnikiem mieliny (tłuszczowa powłoka ochronna wokół naszych neuronów). Oznacza to, że ten kwas tłuszczowy odgrywa kluczową rolę w zdrowym rozwoju mózgu przez całe życie.

Mając na względzie mikroelementy, Macadamia są bogate zarówno w miedź, jak i tiaminę. Bez nich mielibyśmy problemy z natlenieniem mózgu i zamiany węglowodanów w energie. Nawet jeśli jesteś na diecie ketogenicznej przez kilka miesięcy, niektóre komórki mózgowe nadal będą potrzebować glukozy i tiaminy do prawidłowego funkcjonowania.

 

  1. Poprawiają zdrowie serca

Tłuszcze jednonienasycone znajdujące się w tych orzechach nie tylko poprawiają zdrowie mózgu, ale także pomagają poprawić większość biomarkerów związanych z ryzykiem chorób serca (tj. trójglicerydy, ciśnienie krwi i poziom cholesterolu). Pomaga w tym także rozpuszczalny błonnik, jaki w nich znajdujemy.
Jednak to nie jedyne sposoby, w jakie orzechy Macadamia poprawiają zdrowie serca. Naukowcy w badaniach, w których przetestowano wpływ orzechów makadamia na różne biomarkery, doskonale podsumowali ich korzyści z następującym stwierdzeniem końcowym:

„… już krótkotrwałe spożycie orzechów Macadamia korzystnie modyfikuje biomarkery stresu oksydacyjnego, zakrzepicy i zapalenia – które są czynnikami ryzyka choroby wieńcowej – pomimo zwiększonego spożycia tłuszczu w diecie. Te dane, w połączeniu z naszymi wcześniejszymi wynikami dotyczącymi obniżania poziomu cholesterolu przez orzechy Macadamia, sugerują, że regularne ich spożywanie, może odgrywać rolę w zapobieganiu choroby wieńcowej ”.

Podsumowując to najprościej, Macadamia pomagają także Twojemu sercu.

 

  1. Poprawiają regulację poziomu cukru we krwi

Z badań wiadomo, że spożywanie  tych orzechów poprawia kontrolę glikemii u pacjentów z cukrzycą typu 2. Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że Macadamia mają unikalny profil makroskładników, mikroelementów i innych związków bioaktywnych, które pomagają poprawić poziom cukru we krwi. Na przykład kwas palmitooleinowy – jeden z tłuszczów, o których wspominaliśmy wcześniej – zwiększa wrażliwość na insulinę, która odgrywa główną rolę w zapobieganiu wystąpieniu cukrzycy typu 2.

 

  1. Pomagają w utracie wagi

Kilka badań obserwacyjnych wskazuje, że ludzie, którzy spożywają więcej Macadamia, mają zwykle lepszą strukturę masy ciała. Nie jest to zaskakujące, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że orzechy zawierają wysoce sycące składniki odżywcze, które w naturalny sposób powodują, że w ciągu dnia jemy mniej kalorii. Jednym ze składników mających na to wpływ jest błonnik pokarmowy zawarty w tych orzechach. Pomaga on zwiększyć uczucie sytości, wiążąc się z wodą, dzięki czemu czujesz się pełny. Ponadto, jedząc Macadamia, zamiast innych popularnych przekąsek, dostarczysz swojemu organizmowi zdrowych tłuszczów, które zmniejszają stan zapalny i dostarczają nam wydajnego źródła energii. Mówiąc zwięźle, orzechy te są zdrowym i sycącym pokarmem, więc ich spożycie spowoduje, że będziesz jeść mniej kalorii niż zwykle, co zdecydowanie pomoże Ci schudnąć.

 

  1. Zmniejszają ryzyko raka

Ogólnie rzecz biorąc, spożywanie orzechów wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem raka. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest to, że stwierdzono, że błonnik powszechnie występujący w orzechach (w tym w orzechach Macadamia) obniża ryzyko raka piersi, jamy ustnej, gardła, przełyku, okrężnicy i prostaty.

 

  1. Wzmacniają kości i zęby

Wapń, fosfor, magnez i mangan zawarte w Macadamia,  dostarczają nam surowców potrzebnych do budowy mocnych kości i zębów. Oprócz tego otrzymujemy również wiele tłuszczów jednonienasyconych, które mogą pomóc w zapobieganiu degradacji dziąseł przez stan zapalny.

 

  1. Zmniejszają stan zapalny

Wyżej wspomnieliśmy, że orzechy Macadamia mogą zmniejszać stany zapalne, które mogą zwiększać ryzyko chorób serca i uszkodzenia dziąseł.

W niedawnym badaniu, w którym analizowano wpływ spożycia orzechów na 19 386 uczestników,  naukowcy odkryli pozytywny związek między regularnym spożywaniem orzechów a zmniejszonym ryzykiem ogólnej przedwczesnej śmiertelności. Największą korzyść odnieśli badani, którzy co tydzień jedli osiem lub więcej porcji orzechów.

Z praktycznego punktu widzenia, odkrycia te sugerują, że musielibyśmy codziennie spożywać porcję orzechów, aby zmaksymalizować ich korzyści zmniejszające stan zapalny. Aby osiągnąć te efekty w przypadku orzechów Macadamia, musisz ich jeść tylko  10 do 12 sztuk dziennie.

 

  1. Wspierają zdrowie jelit

Wielu z nas nie otrzymuje wystarczającej ilości błonnika w diecie i niekorzystne skutki tego przejawiają się w przewodzie pokarmowym.

Bez wystarczającej ilości błonnika dobre bakterie w jelitach nie będą w stanie rozmnażać się, chronić jelit przed patogenami i pomagać jelitom goić się między posiłkami. Na szczęście orzechy Macadamia zawierają zarówno rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny błonnik, który pomaga odżywiać dobre bakterie, zapobiegać problemom trawiennym, takim jak zaparcia, i wypłukiwać toksyny z przewodu pokarmowego.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że ich skład wspiera reakcje enzymatyczne odpowiedzialne za zdrowie układu pokarmowego.

 

  1. Zawierają silne przeciwutleniacze

Macadamia naturalnie zawierają korzystne fitochemikalia, w tym przeciwutleniacze. Ta grupa związków chemicznych jest sposobem Matki Natury na utrzymanie świeżości . Fitochemikalia pełnią wiele pomocnych ról w utrzymaniu zdrowia, między innymi pomagają zwalczać skutki szkodliwych wolnych rodników, które, jak się uważa, przyczyniają się do chorób przewlekłych i przedwczesnego starzenia. Orzechy te zawierają również minerały przeciwutleniające, mangan, magnez i miedź. Wszystkie te pomocne substancje działają jak nasza prywatna wewnętrzna armia działająca na rzecz utrzymania zdrowia i  dobrego samopoczucia.

 

Chociaż wszystkie orzechy są w pewnym sensie zdrowe, można argumentować, że  Macadamia jest najzdrowszym orzechem – szczególnie jeśli jesteś na diecie ketogenicznej i LCHF.

 

Zalety  Macadamia w porównaniu z większością orzechów:

  • mają mniej węglowodanów i węglowodanów netto niż większość orzechów.
  • zawierają najwięcej tiaminy (witaminy B1) w porównaniu z innymi powszechnie spożywanymi orzechami.
  • zawierają więcej manganu niż większość orzechów, co pomaga we wchłanianiu składników odżywczych, produkcji enzymów trawiennych, rozwoju kości i obronie układu odpornościowego.
  • zawierają mniej białka niż większość orzechów, co czyni je świetnymi na keto.
  • dostarczają nam zdrowszych tłuszczów jednonienasyconych niż jakikolwiek inny orzech.
  • mają najmniejszą ilość zapalnych tłuszczów omega-6 na porcję w porównaniu z innymi powszechnie spożywanymi orzechami.

Makro i mikroskładniki orzechów Macadamia w 100g:

Wartość energetyczna – 718 kcal

Tłuszcz – 75.77 g

W tym kwasy tłuszczowe:

nasycone – 12.061 g
jednonienasycone – 58.877 g
wielonienasycone – 1.502 g

Białko ogółem – 7.91 g
Węglowodany – 13.82 g (w tym cukry proste 4.57)
Błonnik – 8.6 g

Witaminy
Witamina C – 1.2 mg
Tiamina – 1.195 mg
Ryboflawina – 0.162 mg                                                                                       Chcesz kupić ?
                                                                                                                                                                  
Niacyna – 2.473 mg
Witamina B6 – 0.275 mg
Kwas foliowy –  11 µg
Witamina E – 0.54 mg

Minerały
Wapń – 85 mg
Żelazo – 3.69 mg
Magnez – 130 mg
Fosfor – 188 mg
Potas – 368 mg
Sód – 5 mg
Cynk – 1.30 mg

Podsumowując, te cechy sprawiają, że Macadamia jest jedną z najlepszych przekąsek w diecie ketogenicznej i LCHF
(wysoko tłuszczowa-niskowęglowodanowa).
Służą jako pyszny, bogaty w składniki odżywcze pakiet zdrowych tłuszczów, który ma wiele zalet, żadnych wad (chyba, że ktoś jest na nie uczulony).

 

Żródła:

 

  1. „Korzyści zdrowotne wynikające ze spożycia orzechów” – National Center for Biotechnology Information.  Bethesda, Maryland, Stany Zjednoczone.
  2. „Spożycie orzechów w kontekście ryzyka śmiertelności z wszystkich przyczyn, chorób układu krążenia i raka: systematyczny przegląd i metaanaliza epidemii badania  onkologiczne” – The American Journal of Clinical Nutrition.
  3. „Wpływ orzechów drzewnych na lipidy krwi, apolipoproteiny i ciśnienie krwi: przegląd systematyczny, metaanaliza i odpowiedź na dawkę 61 kontrolowanych badań interwencyjnych” – National Center for Biotechnology Information.  Bethesda, Maryland, Stany Zjednoczone.
  4. „Zmiany diety i stylu życia oraz długotrwały przyrost masy ciała u kobiet i mężczyzn.” – NCBI
  5. „Implikacje kwasu palmitooleinowego (palmitooleinianu) na homeostazę glukozy, insulinooporność i cukrzycę.” – NCBI
  6. „Wpływ spożycia orzechów drzewnych, orzeszków ziemnych i soi na ciśnienie krwi: przegląd systematyczny i metaanaliza randomizowanych kontrolowanych badań klinicznych.” – NCBI

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

[]