Specyfika i Zasady Diety Ketogenicznej

 

  Pomimo niedawnego szumu, dieta ketogeniczna nie jest czymś nowym. W medycynie stosujemy ją od prawie 100 lat w leczeniu padaczki lekoopornej, zwłaszcza u dzieci. W latach siedemdziesiątych dr Atkins spopularyzował swoją dietę o bardzo niskiej zawartości węglowodanów w celu utraty wagi, która rozpoczęła się od bardzo rygorystycznej dwutygodniowej fazy ketogenicznej. Z biegiem lat inne modne diety – jak u nas dieta Optymalna doktora Kwaśniewskiego – obejmowały podobne podejście do utraty wagi.

1. Co to jest dieta ketonowa/ ketogeniczna ?

 

  Ten system żywienia powoduje, że organizm uwalnia ketony do krwiobiegu. Większość komórek woli używać cukru we krwi, który pochodzi z węglowodanów, jako głównego źródła energii organizmu. W przypadku braku krążącego cukru we krwi z pożywienia zaczynamy rozkładać zmagazynowany tłuszcz na cząsteczki zwane ciałami ketonowymi. Kiedy osiągniesz stan ketozy, większość komórek będzie używać ciał ketonowych do generowania energii, dopóki nie zaczniemy ponownie jeść węglowodanów. Przejście od używania krążącej glukozy do rozkładania zapasów tłuszczu jako źródła energii następuje zwykle w ciągu dwóch do czterech dni spożywania mniej niż 20-50 gramów węglowodanów dziennie. Należy pamiętać, że jest to wysoce zindywidualizowany proces i niektórzy ludzie potrzebują bardziej restrykcyjnej diety, aby rozpocząć produkcję wystarczającej ilości ketonów aby wprowadzić się w stan ketozy i może to potrwać do kilku tygodni.
  Większość diet ketonowych – w zależności od trybu życia i treningu – ma również umiarkowaną zawartość białka od 1g/kg do 1,5g/kg masy ciała i wysoką, choć zmienną, zawartość tłuszczu. Innym sposobem liczenia proporcji mogą być wartości procentowe. Najcześciej stosuje się podział 5 % węglowodanów netto (cukry) na 20 % białek i 75 % tłuszczy. Proporcje te można korygować w zależności od trybu aktywności fizycznej i czasu trwania ketozy odżywczej, a także od indywidualnej specyfiki danego organizmu.

 

  Prostą zasadą dla początkujących jest spożywanie pokarmów  dla ustawionego celu kalorycznego, wg powyższej proporcji.

 

  Użycie terminu „zmienny” w odniesieniu do spożycia tłuszczu, ma sens, ponieważ możesz być zasilany przez tłuszcz który spożywasz, lub przez własne zapasy tłuszczu, o ile masz nadwagę, której chcesz się pozbyć.

   W miarę jak ludzie stają się bardziej doświadczeni w diecie ketogenicznej, mogą zmieniać źródła spożycia tłuszczu, aby uzyskać jak najlepszy smak i uczucie sytości, oraz ukierunkowywać się na utratę wagi lub inne cele zdrowotne.

  Kluczem jest znalezienie kombinacji, na tyle satysfakcjonującej, że ograniczenie węglowodanów będzie trwałe w perspektywie długoterminowej.

2. Czym właściwie jest ketoza odżywcza ?

  Ketoza to normalny proces, który pozwala organizmowi na dalszą pracę, gdy  spożywasz niewiele węglowodanów.

  Węglowodany to jedno z dwóch głównych paliw dla organizmu. Możemy również spalać tłuszcz jako energię, ale mózg nie może spalać tłuszczu bezpośrednio. Zamiast tego, podczas jedzenia bardzo niskowęglowodanowego, tłuszcz jest przekształcany w wątrobie w ketony, które są uwalniane do krwiobiegu. To wspaniałe paliwo dla Twojego mózgu.

 

Mózg w ketozie, do pracy potrzebuje ciał ketonowych, które produkuje wątroba. Mięśnie z kolei, potrafią wykorzystywać kwasy tłuszczowe bezpośrednio.

 

  Proces zasilania całego organizmu tłuszczem, w tym produkcja ketonów, nazywany jest ketozą odżywczą. W normalnych warunkach ketoza jest bezpieczna i naturalna, na przykład gdy jest wynikiem diety niskowęglowodanowej („keto”) lub podczas postu.

  Jednak w pewnych szczególnych okolicznościach – najczęściej w przypadku cukrzycy typu 1 – ketoza może być oznaką niedoboru insuliny, a ketony mogą następnie wzrosnąć do potencjalnie szkodliwego poziomu.

Ketoza odżywcza a kwasica ketonowa.

Stężenie ciał ketonowych (mmol/litr)

Stan metaboliczny organizmu

0,5–3,0

indukowana/odżywcza ketoza – nasze optimum

2,5–3,5

powysiłkowa ketoza

3,0–6,0

głodowa ketoza

15–25

kwasica ketonowa

 3. Jaką żywność możesz jeść na diecie ketogenicznej ?


  Jedz głównie pokarmy jak najmniej przetworzone przemysłowo, najlepiej z certyfikowanych organicznie źródeł, pozbawionych lub o  niskiej zawartości węglowodanów netto, takie jak :

 

 

4. Czy dieta ketogeniczna jest bezpieczna dla nerek ?


   Tak. Ludzie często się nad tym zastanawiają, ponieważ wierzą, że dieta bogata w białko może być szkodliwe dla nerek. Jednak ten strach, nie ma uzasadnienia w kontekście dwóch zasad:

  • dieta ketonowa ma wysoką zawartość tłuszczu i umiarkowaną zawartość białka.
  • osoby z prawidłową czynnością nerek dobrze radzą sobie z nadmiarem białka

 5. Czy ketoza odżywcza jest bezpieczna dla osób z cukrzycą ?

   Dieta ketonowa prowadząca do ketozy odżywczej, jest na ogół bardzo skutecznym sposobem leczenia cukrzycy typu 2. Osoby z cukrzycą typu 1 mogą stosować dietę ketonową lub niskowęglowodanową, aby znacznie poprawić kontrolę poziomu cukru we krwi. Osoby z cukrzycą typu 1 zawsze będą wymagać zastrzyków insuliny, ale zwykle znacznie niższych dawek na keto. Muszą uważać, aby nie przyjmować zbyt niskich dawek i nie doprowadzić do kwasicy ketonowej lub zbyt wysokich i nie doprowadzić do hipoglikemii.
   Zarówno osoby z typem 1, jak i typem 2 mogą szybko wymagać redukcji leków na diecie ketonowej, aby uniknąć hipoglikemii. Dlatego każdy, kto przyjmuje leki obniżające poziom cukru we krwi, powinien skonsultować się z lekarzem przed przyjęciem diety niskowęglowodanowej. 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

[]